Werken bij KempenKind: vertrouwen in dat je het kan
Astrid Houtman werkte op een reisbureau totdat ze als dertiger besloot het roer drastisch om te gooien. Ze wilde graag een maatschappelijke bijdrage leveren en koos heel bewust voor het onderwijs. Én voor Stichting KempenKind. Inmiddels heeft ze de Pabo al een tijdje afgerond en werkt ze als leerkracht op de Franciscusschool in Bladel. Haar ervaringen lees je hier.
Zo’n verandering van beroep en branche: het is toch ‘best een dingetje’. Vooral met een gezin en alle verantwoordelijkheden die daarbij horen. Maar ook op persoonlijk vlak, vertelt Astrid. “Je bent eigenlijk het onzekere van het leven voorbij; je hebt ervaring in je vak én in het leven. Om dan opeens alles om te gooien, en weer de ‘junior’ te zijn, is toch wel een behoorlijke stap.” Toch heeft ze heeft nog geen moment spijt gehad van haar keuze. “Je weet op voorhand nooit of een keuze de juiste is. Soms moet je de sprong gewoon wagen. Dat ik echt verschil maak in het leven van een kind, dat blijft bijzonder.”
Hoge lat, veel vertrouwen
KempenKind gaf haar de kans om zich te ontwikkelen als leerkracht. “Bij KempenKind heb je meteen inspraak. Ook al begin je pas net. Dat vind ik fijn aan het werken voor deze stichting: je wordt echt gehoord en gezien, en fouten maken mag. Ook al ligt de lat hoog. Bij KempenKind is er oprecht vertrouwen in alle medewerkers, of je nu starter bent of al ervaren. Dat doet heel veel met je. Daardoor loop je makkelijk bij je collega's binnen om elkaar te helpen of om hulp te vragen en blijft de kwaliteit hoog.”
Nauwe samenwerking tussen scholen
De nauwe samenwerking tussen de verschillende KempenKind-scholen draagt ook bij aan de kwaliteit, aldus Astrid. De scholen hebben allemaal hun eigen identiteit en werkwijze, waardoor er veel verschillende ervaringen zijn. De kennis vanuit die ervaringen wordt gedeeld. Astrid noemt als voorbeeld: “Ik ben stagebegeleider en zit in een kennisgroep met andere stagebegeleiders van de stichting. We sparren, helpen elkaar en delen gewoon kennis. Dat is fijn voor de stagiaires, want die krijgen zo de beste begeleiding. Maar het is ook fijn voor ons: nog los van de stagebegeleiding, leer je meer collega’s kennen en leer je meer over andere scholen. Dat neem je dan weer mee in je werk.”
Snel weer terug naar KempenKind
Ondanks haar werkplezier, maakte Astrid een tijd terug de keuze om KempenKind te verlaten. “Als beginnend leerkracht is het in mijn ogen goed om breder ervaring op te doen. Door de diversiteit van scholen binnen KempenKind, kan dat binnen de stichting eigenlijk prima. Maar ik vond het beter om compleet iets anders te doen. Dit was niet de juiste keuze. Bij KempenKind heb ik me altijd ontzettend thuis gevoeld. Ik was dan ook blij dat ik gewoon terug kon komen. Ook dat toont weer aan hoe menselijk KempenKind is.”
Zelfvertrouwen en transparantie
Astrid vindt dat KempenKind erg belangrijk is geweest in haar ontwikkeling als leerkracht. “De waardering en het vertrouwen hebben mij zelfverzekerder gemaakt. Het feit dat ik nu stagebegeleider ben, zegt eigenlijk genoeg: zonder dat vertrouwen, had ik dit nog niet aangedurfd. En nu deel ik mijn relevante kennis en levenservaring met studenten. Daar ben ik trots op!”