Ambities? Bij KempenKind kom je verder
Van KempenKind Academie tot Kweekvijvertraject: Stichting KempenKind biedt behoorlijk wat manieren om jezelf te ontwikkelen. Bjarne Schildermans, leerkracht op een KempenKind-school voor speciaal basisonderwijs, maakt hier graag gebruik van. “Bij mijn sollicitatie zei ik al dat ik voor mijn 30ste twee masters wilde behalen. Dit werd meteen toegejuicht.”
KempenKind staat namelijk voor ontwikkeling. “Ook ik wil graag innovaties inbrengen in school. Het borgen daarvan is vaak lastiger. Daarom stelde ik voor om de Master Leren en Innoveren te volgen. Dat kwam dus niet uit de lucht vallen,” lacht Bjarne. Zijn volgende master moet hem verder voorbereiden op een leidinggevende functie binnen de stichting.
Talentenscan, externe coaching en een persoonlijk ontwikkelplan
Maar eerst neemt Bjarne nog deel aan het kweekvijvertraject van KempenKind. “Het kweekvijvertraject is voor de stichting een handige manier om te ontdekken welke talenten er in huis zijn. Voor leerkrachten is het een manier om je ambitie te laten zien en je verder te ontwikkelen,” aldus Bjarne. “Het traject start met een sollicitatieprocedure. Toen ik door mocht, heb ik een talentenanalyse gedaan. Hiermee breng je jouw competenties en leerdoelen in kaart. Daarover mocht ik in gesprek met een externe coach.” Vervolgens wordt een persoonlijk ontwikkelplan opgesteld en voeren deelnemers een bijpassende opdracht uit op een andere school van de stichting. “Zo leer je andere scholen kennen en ben je minder bevooroordeeld. Je wordt intensief begeleid door de directeur van die school. Het blijft bijzonder dat er zoveel betrokkenheid is bij mijn ontwikkeling.”
KempenKind Academie: continu ontwikkelen
Naast masters en het kweekvijvertraject, is die betrokkenheid bij ontwikkeling er doorlopend. Zo worden leerkrachten gestimuleerd (fysieke en online) cursussen en workshops te volgen via de KempenKind Academie. Er is een vast basisaanbod dat wordt aangevuld met een elk half jaar wisselend aanbod. “Je vindt er van alles: van rekenen tot ICT en persoonlijke ontwikkeling,” vertelt Bjarne. Het aanbod wordt bepaald op basis van de vraag vanuit medewerkers. “Je mag in principe deelnemen aan alles wat je interessant vind. Je kunt je altijd ontwikkelen bij KempenKind.”
Van ICT-coördinator tot GMR-voorzitter
Bjarne houdt sowieso niet zo van stilstaan. Naast zijn werk als leerkracht, is hij ook nog ICT-coördinator én GMR-voorzitter. Die eerste voelt voor hem logisch: het past bij zijn Master Leren en Innoveren en hij is goed in zaken coördineren. Zijn rol als GMR-voorzitter was een veel bewustere keuze. “Vanuit mijn interesse in schoolontwikkeling, was ik altijd nieuwsgierig naar de achterliggende gedachtegang van beleidskeuzes. Dus ben ik een keer mee gaan kijken in de GMR en vond het direct leuk beleidsstukken en dergelijke te zien. Stukken die je als leerkracht niet zomaar te zien krijgt.” Bjarne lacht: “Mijn doel was om gewoon lid te worden, maar toen werd ik eigenlijk meteen voorzitter. Die functie was vrij en vanuit mijn verantwoordelijkheidsgevoel, heb ik die rol ook maar gewoon gepakt.”